8 vitaminer och mineraler som påverkar ditt håravfall


Alopecia dvs håravfall är ett problem som både kvinnor och män kan känna sig lite generad över och försöker dölja. Det är ingen hemlighet att många människor inte äter rätt mat och fredagsmysmaten med snabbmat och snacks är idag en del av våra liv. Även om du är ung tär dina matvanor sakta ner din kropp och bristen på rätt kost påverkar din kropp system senare i livet. Till exempel kan brist på viktiga vitaminer leda till håravfall när hårsäckarna inte får den näring de behöver för att hålla sig friska.

Vitamin A är ett bra exempel på något som verkar som du borde få en hel del av det, men om du tar A-tillskott, kan du lätt överdriva. Detta vitamin är inte vattenlösligt och kan leda till håravfall när det tas för mycket. Även om det är en antioxidant, och du har hört massor av bra saker om dem, kan det lätt bli för mycket av det goda.

Du vill äta massor av mjölk, äggula, och jäst för att få dina krav på biotin (aka vitamin H). Detta är den vitamin som har störst inverkan för att hjälpa dig att behålla ditt hår och även motverka att håret blir grått. Protein är en annan komponent som hjälper dig att och hålla håret stark. Protein finns i kött och fågel och är det material som 90% av håret består av.

B-vitaminer stärker hårsäckarna och gör håret mindre benäget att bli skadat. Därför vill du ha ett intag av massor av B-vitaminer som finns i fullkorn, bananer, potatis och bönor. B är en annan av de antioxidanter liksom vitamin-A och vitamin-E. Dessa vitaminer är ansvariga för att få ut föroreningar ur kroppen, öka ditt immunförsvar och gör håret starkt och friskt. Det finns forskning som visar att biotin förbättrar hårväxten. Biotin eller vitamin B7, uppstår ofta i kroppen och produceras av bakterier i tarmarna. Enligt vissa finns det en koppling mellan biotin och hårväxt likaså brist på biotin kan leda till håravfall. Som en följd av det finns en massa produkter på marknaden som syftar mot håravfall som innehåller biotin. Biotin hittar du också i livsmedel som jäst, lever, ägg och mejeriprodukter.

Brist på järn eller zink kan innebära att du drabbas av onormalt håravfall. Att vara säker på att du äter mat som innehåller massor av dessa mineraler är avgörande för att förnya hår som du har förlorat. Rött kött innehåller höga halter av zink som dessutom förbättrar en persons sexliv.

En tredje mineral, Pantotensyra, är också avgörande för en frisk hårbotten. När din kropp saknar dettaa viktiga näringsämnen, kommer du att uppleva håravfall, men du kan också bli förstoppad eller utveckla en av många andra sjukdomar.
Det är lätt att invaggas att tro att håret är en del på på utsidan av kroppen, spelar det ingen roll vad du stoppar in i din kropp, eftersom det omöjligen kan påverka den. Men när du vet lite mer om hur din kropp fungerar, och du börjar förstå varför de rätta vitaminerna och mineralerna är nödvändiga för att du ska vara frisk och ha ett friskt och fräscht hår.