Håravfall pga maten

Det finns flera näringsämnen som är viktiga för huden
Vid bantning kan din kropp att förlora viktiga näringsämnen och utlösa extrema håravfall orsakat av viktminskningen. Det är viktigt att tänka på följande när du bantar.

1. Otillräcklig Protein i dieten – lågt protein i kost utlöser kroppen att använda protein vilket kan orsaka att hårsäckarna går in i den telogena fasen (vilofasen) och sedan faller ut. Du kan tappa håret 2-3 månader senare. Tänk på att håret blir piggt av keratin, som är ett protein ämne så inget protein tyvärr inget hår.

2. Järnbrist i samband med bantning och förändrade kostvanor kan utlösa håravfall. Kvinnor i menstruationer kan förlora järn snabbt vilket får håret att falla också.

3. Folsyra
Folsyra är ett ämne som är viktigt för läkningsprocesserna i kroppen och bibehållandet av friskt hud och hår. Det är vanligt att personer med vitiligo som är en hudsjukdom där stora hudområden blir avpigmenterade har låga folatvärden och B12 vitaminer. Du kan få i dig folsyra genom torkad öljäst, lever, kyckling, vetegroddar mm

Källa
Montes L.F. “Folic Acid and Vitamjn B12 in Vitiligo: A nutritional approach”